راهکارهای عملی برای برقراری توازن میان شغل زوجین و کارشان در زندگی | مدیریت معضلات والدین شاغل
راهکارهای عملی برای برقراری توازن میان شغل زوجین و کارشان در زندگی
مدیریت معضلات والدین شاغل
مباحث زیادی در مورد خانواده هایی انجام شده که والدین آنها کار می کنند. در اکثر موارد، دو درآمد زوجها را قادر می سازد تا رفاه و تفریح بیشتری در زندگی مدرن امروز داشته باشند. وقتی پدر و مادر کار می کنند، هر یک از آنها قادر است تا یک مسیر شغلی را بپیماید، از قدرت رقابت در بازار کار برخوردار باشد و از امنیت مالی دوران بازنشستگی برخوردار باشد. به علاوه، این امر باعث می شود که یکی از زوجین با اطمینان خاطر شغل خود را رها کرده و به سراغ شغلی بهتر برود.
اما موانعی نیز وجود دارند. یکی از زوجین مجبور است به نفع طرف دیگر، از برخی مزایای شغلی خود چشم بپوشد. شاغل بودن زوجین می تواند آنها را از برخی اولویتهای شخصی آنها همچون زندگی زناشویی، فرزندان و علایق آنها دور کند.
خوشبختانه، کارفرمایان ومدیران به طور فزایندهای نیاز به اجرای سیاستهایی را درک می کنند که انعطاف پذیری کاری و توازن میان نیازهای کاری و شغلی را تقویت میکنند. مثلاً بسیاری از سازمانها زمان انعطاف پذیر کاری، امکانات الکترونیکی و برنامه های مراقبت از کودکان را برای ایجاد توازن میان شغل و زندگی خصوصی افراد ارایه می کنند. اما شما و همسرتان باید همچنان دست به تصمیم گیری در میان گزینه ها و انتخاب های خود بزنید تا بهترین انتخاب را بر اساس اولویتها و ارزشهای مد نظر خود داشته باشید.
تنها شما و همسرتان می توانید اصول زندگی خود را بر اساس ارزشهایتان اولویت بندی کنید.
اما نکات زیر، پرسشهایی کلیدی هستند که در زمان برنامه ریزی شغل خود باید آنها را از خودتان بپرسید :
• آیا شغل هر یک از زوجین، کار اصلی آنها است؟
• نیازهای خانوادگی و نیازهای شغلی تا چه میزان در تضاد با یکدیگر هستند؟
• آیا نیازهای خانوادگی و نیازهای شغلی باعث تقویت یکدیگر می شوند؟
• در مورد فرصتهای متضاد، چگونه می توان در بلند مدت اقدام به اتخاذ تصمیمات مهم نمود و آیا رضایت هر دو زوج حاصل می شود؟
• چگونه می توانید مطمئن شوید که منافع مالی بلند مدت شغل زوجین حفظ شوند؟
پرسشهای اساسی برای برنامه ریزی شغلی والدین :
آیا می توانم میان شغلی که من تمايل دارم و یک ارتباط سالم زناشویی، توازن برقرار کنم؟
بله،
اما تنها در صورتیکه شما بتوانید با دقت این کار را انجام دهید.
قبلاً ایده ای روشن درباره آنچه که می خواهید داشته باشید، با همسر خود به توافق برسید، تا بتوانید انتخاب هایی درست را طبق اهداف بلند مدت خود داشته باشید. پس از مدتی، شاهد تحقق اهدافتان خواهید بود.
آیا اصلاً می توانم به چنین توازني داشته باشم؟
کارشناسان توازن زندگی – کار معتقدند که شما، نمی توانید به چنین توازنی دست یابید، اما اگر همراه با همسر خود کار می کنید، فرصت بهتری برای رسیدن به این توازن خواهید داشت، حتی اگر این توازن در مدتی کوتاه ادامه داشته باشد. رسیدن شما به چنین توازنی به اراده شما بستگی دارد.
برخی بررسی ها نشان می دهد، میزان طلاق میان زوجهای شاغل بیشتر از طلاقهایی است که یکی از زوجین شاغل هستند.
آیا باید زندگی زناشویی خویش را فدای کارم نمایم؟
خیر،
ارتباط، اعتماد، انعطاف پذیری و خلاقیت برای هر شراکتی مهم هستند و آنها اهمیتی ویژه برای زوج های شاغل دارند.
اگر این روش کارآیی نداشته باشد، من باید چه کنم؟
یک رویکرد مشابه رویکردهای کاری را برای حل این مسئله به کار بگیرید. داشتن یک زندگی سخت الزاماً بدان معنا نیست که شما در زندگی زناشویی خود شکست خورده اید، همان طور که شکست در آغاز تولید یک محصول، الزاماً بدان معنا نیست که سازمان شما محکوم به فنا است. این امر صرفاً بدان معنا است که شما باید مدیریت بخشهایی از زندگی خود را تغییر دهید.
راهکارهای عملی برای برقراری توازن میان شغل زوجها ( والدین ) و کارشان در زندگی
1 . دو شغله بودن را به مثابه یک کسب و کار پیچیده بدانید
فرض کنید ادارات گوناگونی در زندگی خصوصی شما وجود دارند که باید آنها را به شکلی اثربخش اداره نمایید. البته منظور ما این نیست که باید آنها را با عشق و محبت اداره کنید. اما باید به برخی حوزه های زندگی خود بیشتر توجه کنید تا بتوانید منابع در اختیار خود ( پول، زمان، مراقبت ) را به بهترین شکل ممکن در زندگی خود توزیع کنید.
2 . از مزیت فنآوریهای موجود بهره ببرید
بسیاری از خانه هایی که والدین در آنها شاغل هستند، حداقل دارای یک رایانه هستند. نرم افزار مدیریت کسب و کار را نصب کنید تا بتوانید بخشهایی از کارتان را در منزل اداره نمایید. اینها نرم افزارهای مالی و محاسباتی هستند که کسب و کارهای بزرگ نیز از آنها بهره می برند. حتی می توانید فهرست مواد غذایی مورد نیاز خود را از طریق رایانه تأمین کنید.
3 . فرض کنید همسرتان، شریک کسب و کارتان نیز می باشد
همچنان که یک شرکت اهداف بلندمدتی را تعیین می کند و یک مأموریت اصلی را برای خود ترسیم می کند، شما نیز باید با همکاری همسرتان تعیین نمایید که مأموریت زندگیتان چیست و چه اهداف بلندمدتی را مد نظر دارید. از اهداف بلند مدت به عنوان یک نقطه ارجاع استفاده کنید تا بتوانید بدون قربانی کردن کار همسرتان، تصمیمات مهم زندگی خود را با موفقیت اتخاذ نمایید.
4 . ارتباطات
اگر همسرتان از نیازها و اولویتهای شما مطلع باشد، تنها می توانید از او انتظار داشته باشید که به تحقق آنها کمک کند.
5 . در صورت نیاز، به سراغ کمک های حرفه ای و تخصصی بروید
شرکتها خدماتی را از بیرون تأمین می کنند که لازم و ضروری هستند اما خارج از تواناییهای درونی آنها می باشند. اگر چنین نیازی دارید، چرا این کار را در خانه انجام نمی دهید؟ شما می توانید خدماتی همچون خانه داری و آشپزی را از بیرون تأمین کنید و همین کار را می توانید در مورد کارهای دفترداری، برنامه ریزی مالی و حتی مشاوره ازدواج نیز انجام دهید.
6 . از آموزش مهارتهای کسب و کار خود برای کمک به توازن کار – زندگی کمک بگیرید
یکی از مهارت هایی که در آینده برای شما کاربرد خواهد داشت، توانایی مذاکره است. وقتی هر دو شما در یک حوزه فعالیت می کنید، می توانید در مورد قوانین و درکی که از اهداف مشترک دارید، با یکدیگر مذاکره کنید.
7 . فرزندان خود را نیز درگیر کنید
هیچ دلیلی وجود ندارد که والدین شاغل تمامی بار جزئی ترین امور زندگی را به دوش بکشند. به فرزندانتان مسئولیت کافی بدهید. آنها را به شرکای زندگی خانوادگی خود و همچنین افراد ذینفع کار سخت خود تبدیل کنید.
8 . اگر قرار است شغلی اول و شغلی دوم باشد، در مورد یکی از آنها به توافق برسید
مطمئناً این حقیقتی است که هر دو طرف به آن اذعان دارند. با چنین درکی، شما می دانید که چه کسی مسئول مراقبت از کودکان است و نفر دیگر نیز فعالیتهای مهم کاری را انجام می دهد. باید بدانید که هر دوی این کارها به یک اندازه مهم هستند.
9 . به نیازهای خودتان توجه کنید
شما مدیر عامل زندگی خودتان نیز هستید. به خاطر داشته باشید که باید نیازهای خودتان را با نیازهای زندگی، کار و تعهدات شغلی متوازن سازید. اگر شما در قبال رفع نیازهای دیگران خوب عمل نکنید، در قبال نیازهای خودتان نیز قادر نخواهید بود خوب عمل کنید.
10 . تاریخ ملاقاتهای خود را به اطلاع همسرتان برسانید
این تاریخها بسیار مهم هستند. هدف از این جلسات، مدیریت توأمان کسب و کار و زندگی شما هستند.
اشتباههای رایج برای برقراری توازن میان شغل زوجها ( والدین ) و کارشان در زندگی
شما فکر می کنید «کشتی هایی هستید که در شب حرکت می کنند»
به راحتی ممکن است جذب جزییات کار روزانه شوید و در نتیجه زندگی خود را فراموش کنید. برای اینکه هم به کارهای خود برسید و هم اینکه در ارتباطات خانوادگی شما خلل ایجاد نشود، باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.
اگر شما کنترل موضوعات جزیی زندگی خود را از دست بدهید
نادیده گرفتن برخی موضوعات کوچک، می تواند تاثیر شدیدی بر زندگی شما به همراه داشته باشد. فهرستی از کارهایی را که باید انجام دهید و کالاهایی را که باید خریداری نمایید، تهیه کنید. مطمئن شوید که هر کسی به خوبی از مسئولیتهایش آگاه است.
شما فکر می کنید تمام بار مسئولیت را چه در خانه و چه در کار به دوش می کشید
مطمئن شوید در مورد نیازهای روزانه و اهداف بلند مدت شغلی، همچنان همسر خود را به خوبی مطلع می سازید. اگر پیگیری اهداف کاری و شخصی جزء اولویتها شما هستند، توجه داشته باشید که همسرتان از این روند آگاه است و این اهداف برای هر دو طرف قابل قبول هستند.
برای اطلاعات بیشتر به مقالات ذیل مراجعه نمایید :
1 . چرا توسعه سرمایه اجتماعی بر فرد، کسب وکار و جامعه تاثیرگذار است؟ |چه درسهایی از سرمایه های اجتماعی می توان گرفت ؟
2 . مدیریت در ادب فارسی : احسان و کرم و رسیدگی به زیردستان
3 . چگونه بهترین روش را برای معیار سنجی شرکت خود و دیگران به اجرا در آوریم ؟
4 . چگونه اختیارات خود را واگذار کنیم ؟
5 . گفتگو با جیم کالینز با تاملی در باب دیدگاهها و زندگی کاری وی |نقش ایجاد نگرش در مدیران برای رسیدن از خوب به عالی
یک جمله،یک پند :
«هنوز میشنوم که مردان خواهان مشاوره در این زمینه هستند که چگونگی کار و زندگی زناشویی خود را می توانند با هم ترکیب کنند.» گلوریا استینم
«برای یک مدیر تمام وقت نیز انجام کارهای تمام وقت حقیقتاً دشوار است.» کلایو تامپسون
افراد شجاع فرصتها را می آفرینند، ولی ترسوها و ضعیفان منتظر فرصت می نشینند.«گوته»